Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2016

Του ...μνημονίου γίνεται στην Παιδεία

Του Χρήστου Κάτσικα
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΦΤΩΧΑΙΝΟΥΝ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
Πηγή: alfavita
 
Την Δευτέρα 26/09 πραγματοποιήθηκε παράσταση διαμαρτυρίας της ΟΛΜΕ στο υπουργείο Παιδείας, με αφορμή τις νέες απανωτές εγκυκλίους σύμφωνα με τις οποίες ανατρέπονται οι όροι δημιουργίας τμημάτων στα ξενόγλωσσα μαθήματα με βάση το επίπεδο γλωσσομάθειας και την ίδια στιγμή αφαιρείται από το ωράριο των εκπαιδευτικών πληροφορικής το 2ωρο της υποστήριξης στις ερευνητικές εργασίες (project).
                Οι δύο τελευταίες εγκύκλιοι έρχονται να προστεθούν σε όλο το προϋπάρχον αντιπαιδαγωγικό πλαίσιο που συνεχίζει και η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Με τις εγκυκλίους αυτές δημιουργούνται νέα επιπρόσθετα τεχνητά πλεονάσματα στις ειδικότητες τόσο των ξενόγλωσσων μαθημάτων όσο και της πληροφορικής.
Σαλαμωτές  παρεμβάσεις
               Τους τελευταίους μήνες το υπουργείο προχώρησε σε ένα μπαράζ νομοθετικών ρυθμίσεων, εγκυκλίων κλπ, με βάση τις οποίες:
               Μειώθηκε το ωρολόγιο πρόγραμμα στα Δημοτικά κατά 5 ώρες και στα Γυμνάσια κατά 3.
                Διπλασιάστηκε το όριο για να γίνει τμήμα νηπιαγωγείου από επτά σε 14 παιδιά.
                Στην προσχολική αγωγή αποδυναμώνεται το ολοήμερο και μεθοδεύονται συγχωνεύσεις.
                Παραβιάστηκε και επεκτάθηκε έμμεσα αλλά σαφώς το ωράριο νηπιαγωγών και δασκάλων.
                 Αυστηροποιήθηκαν οι προϋποθέσεις για να γίνουν τμήματα στα ΕΠΑΛ και προσανατολισμού στα ΓΕΛ.
                Συγχωνεύτηκαν εκατοντάδες τμήματα στα ΕΠΑΛ και επιπρόσθετα οδηγούνται σε κλείσιμο εκατοντάδες λεγόμενα «ολιγομελή».
                 
Υπεύθυνοι εργαστηρίων Πληροφορικής και Φυσικής έχασαν τη μείωση τριών ωρών του ωραρίου τους.
                Έγινε και συνεχίζει να γίνεται τεράστιο «μαγείρεμα» με τις αναθέσεις.
                Τέθηκαν αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια για εγγραφή ανήλικων μαθητών στα εσπερινά και θεσμοθετήθηκε χαρακτηρισμός φοίτησης στα ΕΠΑΛ στη μέση της χρονιάς.
                 Με έντεχνο τρόπο συνεχίζεται και διευρύνεται η παραγωγή τεχνητών υπεραριθμιών σε κλάδους (τεχνικές ειδικότητες, πληροφορικής, ξενόγλωσσοι κα.)
              Τι κι αν χιλιάδες εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε λάστιχο και εκσφενδονίζονται σε δύο, τρία μέχρι και πέντε σχολεία;
Τι κι αν άλλοι τόσοι μαθητές μετατραπούν στους νέους «εσωτερικούς πρόσφυγες» για να αναζητήσουν την Ομάδα Προσανατολισμού, τον Τομέα και την Ειδικότητα της επιλογής τους;
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας με πρόσχημα την «παιδαγωγική» ευαισθησία, επιλέγει αλά καρτ ποια τμήματα και ποιες ειδικότητες θα λειτουργήσουν με γνώμονα μόνο το «δρομολόγιο» εκείνο που οδηγεί το πολύπαθο τρένο της εκπαίδευσης στις ασφυκτικές ράγες των περικοπών που επιβάλλει η μνημονιακή λαίλαπα.
               Αυτή η βροχή χειρουργικών ρυθμίσεων έχει στόχους:
                Να λύσει το πρόβλημα που παράγει η πολιτική της αδιοριστίας (σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια το προσωπικό από 186.000 το 2008 έχει πέσει σε 134.000 σήμερα) με αποψίλωση και ελαστικοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού.
                Να περιορίσει την πρόσληψη αναπληρωτών.
                 Να παράξει τεχνητές υπεραριθμίες, οι οποίες θα ωριμάσουν το έδαφος για «εθελοντική» (με το πιστόλι στον κρόταφο) κινητικότητα αλλά και για πλήρη ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.
                Να δημιουργήσει σύγχυση και πλήρη διάσπαση στον κλάδο των εκπαιδευτικών για να τα βάζει ο καθένας με τον διπλανό του και όχι με την κυβερνητική πολιτική. Οι κόντρες κάθε είδους (μόνιμοι – αναπληρωτές, γενικής παιδείας – ειδικοτήτων και άπειρες ακόμα) που έχουν ξεσπάσει, αποτελούν μια θλιβερή πραγματικότητα που δρα παραλυτικά στην οργάνωση αντιστάσεων στην πολιτική αυτή.
Μηδενικοί διορισμοί, λιγότερες προσλήψεις, αναπληρωτές στην ανεργία
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ Π.Ε    
2015-16 & 2016-17
ΚΛΑΔΟΣ
2015-16
2016-17
ΔΙΑΦΟΡΑ
%

Α΄Φάση
Β΄Φάση
ΣΥΝΟΛΟ
ΓΑΛΛΙΚΩΝ
ΠΕ05
50
0
42
42
-8
-16
ΑΓΓΛΙΚΩΝ
ΠΕ06
760
0
222
222
-538
-71
ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ
ΠΕ07
160
0
105
105
-55
-34
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ
ΠΕ08
775
728
0
728
-47
-6
ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΠΕ11
406
0
0
0
-406
-100
ΜΟΥΣΙΚΗΣ
ΠΕ16.01
531
0
0
0
-531
-100
ΔΡΑΜ. ΤΕΧΝΗΣ
ΠΕ18.41
43
31
0
31
-12
-28
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ. ΑΕΙ
ΠΕ19
177
0
41
41
-136
-77
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΕΙ
ΠΕ20
118
0
34
34
-84
-71
ΘΕΑΤΟΛΟΓΩΝ
ΠΕ32
631
588
0
588
-43
-7
ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
ΠΕ60
1707
1335
163
1498
-209
-12
ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΕΑΕ
ΠΕ60.50
517
177
140
317
-200
-39
ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΕΑΕ
ΠΕ61
34
43
0
43
9
26
ΔΑΣΚΑΛΩΝ
ΠΕ70
5258
2360
254
2614
-2644
-50
ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΕΑΕ
ΠΕ70.50
753
0
287
287
-466
-62
ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΕΑΕ
ΠΕ71
1982
1261
714
1975
-7
0
 

Το Υπουργείο Παιδείας, αφού εξήγγειλε 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών την επόμενη τριετία, προχώρησε σε μηδενικούς διορισμούς για μια ακόμα σχολική χρονιά, την έβδομη στη σειρά. Έτσι λοιπόν, μοιραία, τα κενά καλύπτονται και πάλι με προσλήψεις αναπληρωτών. Επιπλέον, με βάση το γεγονός ότι το νέο σχολείο του Υπουργείου Παιδείας, είναι κομμένο και ραμμένο στα πλαίσια των δραστικών περικοπών προσωπικού, χιλιάδες εκπαιδευτικοί που εργάστηκαν πέρσι ως αναπληρωτές παραμένουν άνεργοι και κινδυνεύουν να μην εργαστούν φέτος. Για παράδειγμα, άνεργοι παραμένουν 2644 αναπληρωτές δάσκαλοι, 538 εκπαιδευτικοί αγγλικής, 531 μουσικής, 406 φυσικής αγωγής κλπ.
    Προσφυγή στο ΣτΕ για το ολοήμερο Δημοτικό από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ)
Μέσα σε όλα αυτά στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγε η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος κατά του υπουργού Παιδείας, ζητώντας να κηρυχθεί αντισυνταγματική η απόφασή του για το ωρολόγιο πρόγραμμα για τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία αλλά και για άλλα θέματα.
Ειδικότερα, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος ζητάει να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση του υπουργού Παιδείας για το ωρολόγιο πρόγραμμα του ολοήμερου Δημοτικού σχολείου.
Στην προσφυγή της η Διδασκαλική Ομοσπονδία υποστηρίξει μεταξύ άλλων ότι με το άρθρο 16 του Συντάγματος για την καθορισμό των ωρολόγιων προγραμμάτων των σχολείων απαιτείται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος και όχι η έκδοση υπουργικής απόφασης όπως έγινε στην συγκεκριμένη περίπτωση.
Παράλληλα, η Ομοσπονδία επισημαίνει ακόμα ότι εισάγονται εξαιρέσεις από την δυνατότητα εγγραφής μαθητών στα ολοήμερα Δημοτικά σχολεία, καθώς εγγράφονται κατά προτεραιότητα οι μαθητές των οποίων και οι δύο γονείς εργάζονται ή είναι παιδιά πολύτεκνων οικογενειών ή οι γονείς πάσχουν από χρόνιες παθήσεις.
Και άλλη προσφυγή στο ΣτΕ από 300 ωρομίσθιους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Αλλά στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν 300 και πλέον αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ζητώντας να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση του υπουργού Παιδείας για το ωρολόγιο πρόγραμμα ενιαίου τύπου ολοήμερου Δημοτικού σχολείου.
Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί ζητούν να ακυρωθεί το σκέλος εκείνο της απόφασης που προβλέπει ότι η διδασκαλία του μαθήματος της αισθητικής αγωγής-μουσικής ανατίθεται σε δασκάλους.
Μεταξύ των άλλων οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι η υπ’ αρθμ. Φ.12/657/70692/Δ1 απόφαση του υπουργού Παιδείας είναι αντισυνταγματική, καθώς σύμφωνα με το άρθρο 16 του Συντάγματος για την καθορισμό των ωρολογίων προγραμμάτων των σχολείων απαιτείται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος και όχι η έκδοση υπουργικής απόφασης.
Ακόμη, αναφέρουν ότι πριν τον συγκεκριμένο καθορισμό του ωρολογίου προγράμματος του ενιαίου τύπου ολοήμερου Δημοτικού σχολείου δεν προηγήθηκε κάποια εισήγηση των διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (μετά από γνώμη των Συλλόγων διδασκόντων και γονέων μαθητών), όπως απαιτείται από τη νομοθεσία.
Οι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι οι δάσκαλοι δεν έχουν τη στοιχειώδη κατάρτιση και εξειδίκευση για να διδάξουν το μάθημα της μουσικής, όπως προβλέπει η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, ενώ ακόμη παραβιάζονται οι αρχές της αξιοκρατίας, της καταλληλότητας και της ικανότητας, και θίγεται το δημόσιο συμφέρον.
Τέλος, οι εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι παραβιάζονται και οι διατάξεις του νόμου 1566/1985 που   υπό το φως των συνταγματικών επιταγών, προβλέπει ότι σε περίπτωση κατά την οποία υπάρχει αδυναμία κάλυψης  από εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων (λόγω ελλείψεων) κάποιου μαθήματος, όπως είναι της μουσικής, τότε πρέπει να προσλαμβάνονται αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: